fbpx

4 valkuilen in planning

Een goede planning in “de bouw” is essentieel. Wilt u werven, installaties en onderhoud snel en efficiënt tot een goed einde brengen? Dan moet u te allen tijde weten welke mensen met welk materieel op welke werf moeten staan. Of net niet moeten staan…

Makkelijker gezegd dan gedaan natuurlijk! Er komt immers veel kijken bij het opstellen van een planning in de bouw. En er kan ook veel mislopen: onverwachte kosten, onvoorziene omstandigheden, vertragingen… Noem maar op!

Wilt u een goede planning opstellen voor uw bouwbedrijf? Vermijd dan zeker deze 4 typische valkuilen!

Met een goede planning vermijd u deze 4 valkuilen

1. Niet de juiste resources op het juiste moment voorzien

Het lijkt misschien vanzelfsprekend, maar toch verloopt dit zeker niet altijd optimaal in de bouw. Het is nochtans erg belangrijk om steeds de juiste resources in te plannen op het juiste moment om vertragingen, tijdverlies en inefficiëntie te vermijden.

Onder resources verstaan we vakmensen, tijd, materieel (grondstoffen) en materiaal (tools):

  • Als u de juiste vakmensen op het juiste moment inplant zonder het juiste materieel/materiaal, dan kunnen ze hun taken niet (goed) uitvoeren.
  • Als u het juiste materiaal/materieel op het juiste moment voorziet zonder de juiste vakmensen, dan worden de werken mogelijk niet goed en/of trager uitgevoerd dan voorzien.
  • Als u de juiste vakmensen met het juiste materiaal/materieel op het verkeerde moment inplant, dan kunnen zij misschien niet of niet meteen aan de slag.

En zo kunnen we nog wel even doorgaan…

Tot slot heeft een onjuist stockbeheer een impact op uw huidige én uw toekomstige werven.

Vermijd deze valkuil door: 

  • steeds een planning op te stellen die de juiste resources voorziet op het juiste moment,
  • steeds een goed overzicht te bewaren over uw stock en materiaal,
  • voor een goede communicatie te zorgen tussen planners, uitvoerders en stockbeheerders.

2. Niet voorbereid zijn op wijzigingen en onvoorziene verrassingen

Late leveringen, slecht weer, slechte communicatie, partners en collega’s die op zich laten wachten… Wijzigingen en onvoorziene omstandigheden zijn niet te vermijden in de bouw. Een goede planning? Die houdt daar steeds rekening mee!

Het is dan ook belangrijk om al-tijd een goed overzicht te hebben over al uw teams, materiaal, werven en projecten. Zo kunt u steeds snel schakelen en uw planning flexibel bijstellen bij onvoorziene omstandigheden!

Verder is het handig om steeds een plan B of enkele alternatieve scenario’s uit te denken: hoeveel buffer is er als er iets misloopt? Wat is er mogelijk om de planning in bepaalde scenario’s toch aan te houden?

Verlies daarbij de Arbeidswetgeving en de geldende randvoorwaarden niet uit het oog! Uw planning bijstellen is één ding, dit doen zonder de wet of contracten met partners of klanten te schenden nog iets héél anders!

Bereid u voor op wijzigingen en onvoorziene omstandigheden door:

  • een flexibele planning op te stellen, met ruimte voor onverwachte scenario’s en aandacht voor de geldende Arbeidswetgeving en randvoorwaarden,
  • steeds het overzicht te bewaren over uw teams, materiaal en projecten.

3. Marges en facturen uit het oog verliezen

Een goede projectbegroting en een goede planning gaan vaak hand in hand in de bouw. Het is in de eerste plaats dan ook belangrijk om een realistische inschatting te maken van de werkuren en kosten van een project en deze ook realistisch in te plannen…

Kosten goed ingeschat? Planning op punt? Mooi zo! Dan is het in de tweede plaats esentieel om deze planning te respecteren. Als uw planning niet realistisch is en uitloopt, dan kost dit u namelijk geld. Uw marge op het project zal kleiner zijn of erger: u draait verlies!

Vergelijk dan ook steeds de effectief gepresteerde uren en kosten in vergelijking met uw planning en begroting en stel bij waar mogelijk en/of nodig om zware verliesposten te vermijden.

Factureert u in deelschijven? Dan is het bovendien belangrijk om meet- en vorderingsstaten goed op te volgen. Zo kunt u steeds snel en efficiënt factureren – bijvoorbeeld belangrijk bij betwistingen – en het project ook tijdig stopzetten in het geval van wanbetalers.

Vermijd slinkende marges en mis geen facturen door:

  • een goede en realistische projectbegroting op te stellen,
  • geplande uren steeds te vergelijken met gepresteerde uren,
  • bij te stellen waar nodig als uw planning uitloopt,
  • tijdig te factureren op basis van meet- en vorderingsstaten.

4. Slechte communicatie voor, tijdens en na de werken

Klanten die niet thuis zijn op het moment dat er werken moeten worden uitgevoerd, onderaannemers of collega’s die niet of te laat komen opdagen, deadlines die vergeten worden… heldere communicatie is erg belangrijk om misverstanden te vermijden.

Een goede planning stelt u in staat om:

  • elke fase van uw project op het juiste moment tot een goed einde te brengen,
  • klanten, werknemers en partners of onderaannemers nauwkeurig en op voorhand te briefen over deadlines en werkzaamheden,
  • tijdig in te spelen op onvoorziene omstandigheden en deze ook op tijd te communiceren naar alle betrokken partijen,
  • tijdig terug te koppelen naar klanten, collega’s en partners over opgeleverde werken, zodat de volgende fase van start kan gaan.

Vermijd misverstanden door:

  • steeds te weten welke fase van welk project wanneer opgeleverd moet worden,
  • te zorgen voor korte communicatielijnen tussen alle betrokken partijen,
  • uw planning tijdig naar alle betrokken partijen te communiceren,
  • buffer te voorzien voor onvoorziene omstandigheden en betrokken partijen tijdig op de hoogte te brengen van gewijzigde plannen.

Bespaar tijd, geld en resources dankzij Arinto

Wilt u al deze valkuilen vermijden en uw tijd, geld en middelen zo efficiënt mogelijk inzetten? Dat kan met onze handige planning software voor de bouw! Ontdek de vele voordelen:

  • Totaalplanning in 1 tool: personeel, taken én projecten
  • Centraal (toegankelijk) overzicht
  • Efficiënter werken dankzij digitalisering en automatisering
  • Snellere afhandeling van werven en projecten
  • Betere inzage in kosten, investeringen en planning
  • Mogelijkheid tot projectbegroting en nacalculatie
  • Efficiëntere communicatie met uw team o.b.v. planning
  • Koppeling met Checkinatwork mogelijk

Meer weten over de voordelen van Arinto voor uw bedrijf? Neem snel contact met ons op.