fbpx

Arinto verwelkomt gemeente Ranst

Arinto heeft een tijdje geleden het genoegen gehad om de gemeente Ranst te verwelkomen als nieuwe klant. Ranst is een gemeente in de provincie Antwerpen met meer dan 19.000 inwoners. Hun zoektocht naar het optimaliseren van (burger)meldingen geïntegreerd aan planning vond uiteindelijk een plaats in de oplossing van TOPdesk en Arinto. Inmiddels zijn er meer dan 20 lokale besturen die hun planning met Arinto dagelijks bijhouden.

Hoe ging het er vroeger aan toe?

Door de digitalisering wordt het steeds moeilijker om aan de vraag van burgers te voldoen, aangezien vragen, klachten en storingen via veel verschillende kanalen kunnen binnenstromen. Zoals vele anderen was dit een probleem waarmee Ranst werd geconfronteerd. Enkele voorbeelden uit hun dagelijkse praktijk:

E-mail via gedeelde mailboxen is niet voldoende (ownership)

Burgervraag te lang onbehandeld

Gebrek aan rapportage

Geen eenvormige communicatie

Mijn dienst is een eiland

Geen intranet/kennisdeling

Om deze problemen op te pakken werd uiteindelijk een samenwerking gestart met TOPdesk en Arinto, het duo dat instaat voor melding- en planningoptimalisatie dankzij hun software.

Positieve veranderingen

“Arinto en TOPdesk helpen niet enkel bij communicatie met de burgers, maar ook intern tussen collega’s zien we verbeteringen bij bijvoorbeeld computerproblemen, interne verhuizing, of kapotte lampen. Als we naar de totaliteit kijken van de externe en interne verbeteringen bij Ranst, zien we optimalisatie op verschillende vlakken (Maarten Vanachter – Informaticus en GIS Coordinator)”:

Uniforme en snellere communicatie aan de melder

Beter inzicht op (on)behandelde meldingen en hun historiek

Eén kanaal voor alle meldingen

Centraliseren van kennis + hergebruiken

Kennisdeling tussen behandelaars

Inzichten krijgen op de organisatie

Makkelijker om opportuniteiten te spotten

Transparantie zorgt voor betere dienstverlening